Spoonie Selfcare

Selfcare is iets wat enorm belangrijk is voor je mentale en fysieke gezondheid. Maar wat nou als je bijna geen energie hebt en negen van de tien ‘normale’ selfcare tips veel te intens zijn? Hier liep ik enorm lang tegenaan en heb ik veel mee geworsteld. Na veel trial and error heb ik wat selfcare handelingen in mijn leven geïntegreerd die ook te doen zijn wanneer ik bijna geen energie heb, want juist op die dagen is het belangrijk dat ik lief voor mezelf ben. 

Veel selfcare tips houden dingen in zoals; maak een gezonde maaltijd, ga de natuur in, maak tijd om te sporten, ruim op, doe een spa avond thuis en neem een lekker lange douche. Maar wanneer je zo weinig energie hebt dat deze dingen als fysieke inspanning tellen die je lichaam enorm belasten, dan gaat dat het idee van selfcare voorbij. Afgelopen jaren ben ik dus op zoek gegaan naar manieren waarop ik, vanuit mijn bed, lief voor mezelf kan zijn en mijn mentale gezondheid hoog kan houden (dan is er nog in ieder geval één deel van mijn gezondheid werkend haha).

Ik wil er wel bij zeggen dat dit dingen zijn die voor MIJ werken. Het kan zijn dat jouw lichaam zo in elkaar zit dat deze dingen misschien ook enorm belastend voor je zijn. Of dat jij andere dingen hebt waar je je goed bij voelt. Dat is helemaal okay. In deze blog deel ik gewoon hoe ik het doe en hopelijk krijg je dan zelf ook wat ideeën van hoe je selfcare in je spoonie leven kan verwerken.

 

Diffuser

Ik denk dat mijn diffuser aanzetten één van mijn belangrijkste selfcare routines op een dag is. Het is zo enorm makkelijk, ik druk op een knopje en het regelt zichzelf. Het is dan ook het eerste wat ik doe wanneer ik wakker word. Een diffuser is een apparaat wat waterdamp in de lucht blaast. Ik zelf doe altijd wat essential oils in het water waardoor mijn kamer lekker gaat ruiken. Het is even uitvogelen welke geuren voor jouw werken, maar mijn favoriete olie is de Five Thieves olie van Calia. Sommige dagen voel ik me heel naar en meestal als ik dan na ga wat ik allemaal die dag (niet) gedaan heb, kom ik erachter dat ik ben vergeten om mijn diffuser aan te zetten. Zo veel verschil maakt het dus op sommige dagen. Mijn nummer 1 selfcare tip is dus om een geur te zoeken waar je vrolijk van wordt of die je een fijn gevoel geeft en deze aan het begin van de dag in je diffuser te doen.

 

Gezicht wassen

Deze lijkt voor gezonde mensen denk ik enorm vanzelf sprekend, maar als je ziek bent en een enorm slechte dag hebt, ligt je prioriteit niet bij je gezicht wassen. Toch probeer ik altijd even om water in mijn gezicht te gooien (kleine tip, doe het als je naar de wc gaat, dan sta je toch al bij een wasbak!) Het is zo’n klein iets, maar het maakt echt zoveel verschil. Vaak doe ik ook wat water achter mijn oren. Geen idee of er iets van wetenschap achter zit (me is not a scientist) maar dat voelt echt zo goed hahaha.

 

Roos kwarts

Oke, ik ben dus een beetje een spirituele doos. Mocht je dit niet zijn, sla dit dan gewoon lekker over haha, maar ik merk echt verschil als ik een grote roos kwarts steen in mijn bed heb liggen. Op de een of andere manier word ik daar heel kalm van en als ik paniek heb, hou ik hem tegen mijn hart aan en probeer ik op mijn ademhaling te letten. Vaak zakt het nare gevoel dan een klein beetje. Kan je gewoon doen terwijl je in het donker onder je dekens ligt hihi, dus ideaal.

 

Bed recht leggen

Vooral wanneer ik heel veel pijn heb, lig ik veel te woelen in mijn bed. Na een tijdje liggen mijn dekens en kussens dan alle kanten op. Ondertussen heb ik dus een rommelig bed met een vervelend gevoel geassocieerd. Daarom geeft het altijd een enorm goed gevoel om te vragen of iemand even kan helpen met mijn beddengoed recht leggen. Ik blijf dan gewoon in bed liggen en iemand anders ‘maakt het bed op’ terwijl ik erin lig. Met een beetje geluk voel ik me goed genoeg om even op poef in mijn kamer te zitten en dan kunnen ze het hele bed verschonen. Echt het beste gevoel ooit om dan daarna in een ‘recht’  bed te liggen!

Afspeellijsten waar je blij van wordt

Op Youtube heb ik een afspeellijst met filmpjes die mij motivatie geven om mijn beste leven te leiden. Niet perse in de zin van “ga dingen doen” maar meer dingen die ervoor zorgen dat ik lief voor mezelf ben en goed voor mezelf zorg. Een paar kanalen die op die afspeellijst staan zijn Kate Flowers, Sharing Earth, Sarah Therese, Holistichabits, Jonna Jinton en Hans&Shifra. Andere mensen een gelukkig leven zien leiden zorgt ervoor dat ik in die vibe meelift en geeft me een erg goed gevoel. Ook heb ik op Spotify een afspeellijst met muziek die goede vibes geeft voor wanneer ik geen licht kan verdragen.

Pinterest inspiratie

Op Pinterest heb je heel veel plaatjes die ervoor zorgen dat je een goed gevoel krijgt. Als ik een plaatje tegen kom die mij een goed gevoel geeft, dan plaats ik die in een bord op Pinterest zodat ik al die plaatjes snel terug kan vinden wanneer ik even positieve vibes nodig heb. Ook sla ik daar stukjes tekst op die me eraan herinneren dat ik lief voor mezelf moet zijn.

 

Self care is niet altijd leuk. Je hebt er niet altijd zin in. Wanneer je in een depressieve bui bent, zullen de stemmetjes in je hoofd je wijs maken dat self care niet mogelijk is, dat het niet gaat helpen, dat het allemaal geen zin heeft. Ze zullen je wijs maken dat je op het moment te ziek bent om iets te doen wat goed voor jezelf is. Maar ik heb gemerkt dat wanneer ik tegen die stemmetjes zeg “Fuck jullie, ik verdien het om me goed te voelen!” dat ik stiekem veel meer selfcare dingen kan doen dan die stemmetjes mij wijsmaken. Ik kan best even op een knopje drukken en weet je wat… het geeft me nog een beter gevoel ook! Het geeft me zelfs een extra gevoel van voldoening te weten dat ik actief iets aan het doen ben om goed voor mezelf te zorgen. Er zijn dagen waarop mijn hoofd zo slecht werkt dat ik niet eens kan bedenken wat ik kan doen om mezelf beter te laten voelen. Daarom heb ik op mijn kamer een lijstje hangen van alle dingen die mij een beter gevoel geven. Ik ga dan rustig het lijstje af en vraag me bij elk ding af “Is dit iets wat ik misschien zou kunnen doen?” en meestal zit er op z’n minst één ding tussen.

Dit waren een paar voorbeeldjes van spoonie selfcare die ik probeer toe te passen in mijn leven. Heb jij nog goede selfcare technieken die je kan doen wanneer je energielevel op 2% staat?

 

De bovenste foto in deze blog is genomen door Loren Brouwers, de andere foto’s zijn genomen door mijzelf. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *