Een slaapkamer waarin je goed slaapt

Onze slaapkamer geeft  vaak, zonder dat ze het zelf door hebben,  het signaal dat we juist bezig moeten zijn in een slaapkamer, want een spinningfiets, bureau met al je zakelijke papieren en opbergdozen zijn nou niet erg rustgevend… Hoe haal je al die “actieve spullen” uit je slaapkamer en zorg je er voor dat je kamer weer een plek is om te slapen en rusten?

Er zijn een paar dingen die in een rol spelen voor een goede nachtrust, bijvoorbeeld de hoeveelheid licht, temperatuur en aantal spullen in je kamer. Hoe je die optimaal op elkaar af kan stemmen, heb ik hieronder uitgelegd. Ik denk dat deze tips ook heel erg handig kunnen zijn voor de fibro’s onder ons 😉

Licht

Er zijn een aantal dingen die ervoor zorgen dat je beter slaapt in je slaapkamer. Één van die dingen is het licht dat je kamer binnen komt. Zonder dat je het weet, zorgt een lichte kamer ervoor dat jij veel minder goed slaapt. Want je lichaam maakt namelijk een stofje aan wanneer je slaapt, dat de slaapcyclus reguleert en bijdraagt aan het in slaap vallen. Dit wonderstofje heet melatonine. Het vervelende aan melatonine is, dat wanneer het licht is, dit stofje een heel stuk minder aangemaakt wordt. Dusss…. Goede verduisterende gordijnen kopen en misschien een minder felle digitale wekker kopen.

Zelf ben ik bang in het donker, dus deze tip laat ik zelf eventjes achterwegen hihi.

Temperatuur

Er zijn verschillende deskundige die beweren dat je lichaamstemperatuur zakt wanneer je gaat slapen en aangezien je kamer de zelfde temperatuur als je lichaam heeft, moet de temperatuur omlaag. Je slaapkamer zou eigenlijk tussen de 15 en 18 graden Celsius warm moeten zijn. Heb je het hierdoor toch een beetje koud? Dan kan je een elektrische deken, warmere pyjama, speciale slaapsokken of een kruik meenemen naar bed. Het gaat namelijk niet om hoe warm jij het onder de dekens hebt, maar om hoe warm je kamer in het algemeen is. Het is ook goed voor je om het raam open te laten wanneer je slaapt, dit zorgt voor frisse lucht. Heb je veel nachtmerries? Laat je raam dan maar dicht! Veel onderzoekers denken dat tocht en wind nachtmerries veroorzaakt 😮

Je bed

Zie jij ook zo op tegen naar bed gaan. Dat piekeren en denken totdat je eindelijk, na een lange tijd, in slaap valt. Van naar bed gaan moet je een feestje maken! Koop wat zachtere (en misschien ook wat duurdere) dekens en verschoon je bed ook regelmatig. Geef je bed een luxueus uiterlijk en sommige mensen leggen een paar eetlepels gedroogde lavendel in een linnenzakje onder hun bed. Dat geeft ontspanning, werkt kalmerend en bevordert de nachtrust. Ben benieuwd of dat werkt 🙂

Spulletjes

Je kamer moet zelf ook rust uitstralen en dat kan niet wanneer je hele kamer vol staat met spullen. Het erge is vaak dat al deze spullen niet eens iets met slapen te maken hebben. Bekijk maar eens hoeveel beeldjes, fotolijstjes en schilderijtjes jij in je kamer hebt staan om dat het “mooi” is. Schrijf alle spullen op die in je slaapkamer staan. Ja, ook die kleine theelicht houder en de boekenmand onder je bed. Geef dan alle spullen, één voor één, een cijfer van 1 tot 10. Dit cijfer geeft aan hoe stimulerend het is om iets te gaan doen en dus hoe erg het jou uit je slaap haalt. De dingen die je een 5 of hoger hebt gegeven, gaan bij deze uit je kamer en komen er ook nooit meer in.

Ook deze tip kan ik niet zo goed opvolgen want ik houd heel erg van spulletjes, maar ik zet hem er toch bij. Misschien heeft iemand anders er wel wat aan.

De plaats van je kamer

Zoals ik al eerder had gezegd is het verstandig om met je raam open te slapen. Het probleem is alleen dat er daardoor vaak een hoop geluid je kamer binnen komt. Om dit te voorkomen kun je de slaapkamer naar de achterkant van je huis verplaatsen. Zo zit je niet met je raam bij de weg en heb je minder last van voorbij rijdende auto’s en luidruchtige mensen op straat.

Rommel

Ja hoor, daar komt ie: ruim je kamer op! In een opgeruimde kamer slaap je simpelweg stukken beter. Het is ook niet fijn wakker worden wanneer het eerste dat je ziet rommel is. Houd dus gewoon je kamer netjes en schoon.

Voor het slapen gaan

Dan zijn er nog een paar dingetjes die je beter wel en niet kunt doen voordat je gaat slapen. Eet bijvoorbeeld niet veel in de drie uur voordat je gaat slapen. Dit geeft nieuwe energie (en vrouwen tussen ons: dit wordt minder goed verwerkt en zorgt dus al snel voor de nodige extra kilo’s) Ook alcohol of koffie drinken is niet zo’n strak plan vlak voor bedtijd. Afblijven dus 🙂 Zet ook alle elektronica uit voordat je gaat slapen. Het liefst nog de stekker uit het stopcontact. Wat je wel kan doen, is even ontspannen voordat je gaat slapen. Lees een boek, maak een wandeling, ga nog eventjes in bad of doe wat yoga oefeningen. Hierdoor ben je al uit je actieve stand en is de stap ook kleiner om helemaal op “uit” te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *