flow weekly inspired: Stoppen met piekeren

“Piekeren is net schommelen. Je bent wel bezig, maar komt niet van je plaats” – Dr. Phill

Deze quote stond op de vierde bladzijde van de Flow Weekly om het thema van deze week in te leiden; stoppen met piekeren. Voor veel mensen nog steeds iets wat niet lukt.

Ik zelf maak mij er ook regelmatig schuldig aan. Zeg maar vrij vaak eigenlijk, maar ik heb er helemaal niks aan en het enige gevolg is dat ik daarna hoofdpijn heb. Vaak denk ik dat ik goed bezig ben wanneer ik aan het piekeren ben, ik ben dingen op aan het lossen. Dat is echter juist wat piekeren van het nadenken onderscheidt. Bij nadenken maak je stappen, je komt tot een oplossing. Bij piekeren draaien je gedachten rondjes en je komt geen stap vooruit.

Piekeren komt voort uit onderdrukte gevoelens zoals schaamte of angst die je niet onder ogen wilt zien, aldus Fred Sterk in de Flow weekly. Wanneer je deze gevoelens toelaat, kom je tot de kern van je gedachten en lost het piekeren zich vanzelf op. Ik zelf ga vaak piekeren om voorbereid te zijn op bepaalde situaties. Wat als…? Dan doe ik…? Hoe gaat dat…? Ik bedenk dus doemscenario’s. Daardoor dénk ik voorbereid te zijn op bepaalde situaties, maar dat is niet zo. Wanneer de situatie zich dan voordoet, voel ik me niet beter omdat ik ‘voorbereid’ was.

We weten dus dat piekeren geen doel heeft, maar het kan ook geen kwaad zou je denken. Wel dus. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die veel piekeren tot wel tien jaar ouder leken dan mensen die niet of heel weinig piekeren. Dit komt omdat lichaamscellen  sneller oud worden wanneer je veel stress en spanning hebt. Naast dat je er ouder uit ziet, gaat het natuurlijk ook ten koste van hoe je lichaam werkt. Piekeraars hebben meer last van buikpijn, rugpijn, hoofdpijn en van een stijve nek dan mensen die ‘zorgeloos’ door het leven gaan.

Na dit allemaal gelezen te hebben, dacht ik dat ik per direct zou moeten stoppen met piekeren.  Elk pieker impuls buitensluiten en dan zou ik me beter gaan voelen. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan en om te stoppen met piekeren moet je juist heel bewust twee keer per dag een kwartier gaan piekeren (tip van Flow Magazine), zodat je de rest van de dag niet meer hoeft te piekeren. Dit pieker kwartiertje doe je natuurlijk niet in een fijne stoel met een lekkere kop thee. Nee, dat doe je staand (of in een andere oncomfortabele houding) zodat je piekeren gaat associëren met iets negatiefs, iets onhandigs. Klinkt logisch, toch? Naast de pieker kwartieren moet je dan ook één positief kwartiertje per dag inlassen. Denk dan aan dingen waar je blij van wordt en doe dit dan wel in een lekker comfortabele houding met dat kopje thee.

Ik kan persoonlijk heel goed piekeren over dingen die ik gezegd heb. “Hebben ze me wel goed begrepen?” “Zei ik dat te lomp?” of “Denken ze nu dat ik raar ben?”. Het heeft geen zin om over deze dingen na te denken en na een tijdje zeg ik dan tegen mezelf: Stop met piekeren, het heeft geen zin en ik kan er toch niks meer aan veranderen. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik door had dat ik naast het piekeren beginnen ook zelf het piekeren weer kan stoppen. Natuurlijk werkt het niet altijd, maar je moet jezelf op de vingers blijven tikken wanneer je jezelf betrapt. Wees soms een beetje streng voor jezelf wanneer je piekert en niet nadenkt. Focus op het nu. Heeft het zin dat je over zo iets nadenkt? Nee, okee stop er dan gewoon mee.

Mocht je telkens weer bij dezelfde piekergedachte uitkomen, dan is het een idee om zonder te oordelen over je eigen gedachten, je denkstromen te observeren. Toen ik dit las dacht ik zelf dat zoiets niet kan en ik vond het bullshit, maar nu twee weken verder merk ik wel dat het werkt. Je ziet waar je over piekert en daardoor kan je die gedachten omzetten in nadenken zodat je tot een oplossing komt of je laat het los.

Mochten al deze dingen nog niet werken, dan kan je jezelf natuurlijk ook gewoon afleiden. Ga sporten, knutsel iets of zet de tv aan. Doe gewoon eventjes iets wat helemaal niks te maken heeft met je pieker gedachten en misschien vind je dan per ongeluk wel de oplossing waar je al die tijd op zat te wachten.

1 reactie op “flow weekly inspired: Stoppen met piekeren

  1. Wat een wijze les Lauri!! Heel goed dat je je dat zelf hebt geleerd!
    Wist je dat daar ” gestudeerde mensen” heel veel geld voor vragen om ons piekeraars daarmee te proberen te helpen?
    Mooi dat jij zo slim bent om gewoon je eigen therapeut te zijn ha ha!!
    Kost niks!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *